تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/05/26 - 09:00
کد خبر: 243451

مستندهایی که در آخر هفته باید ببینیم؛

روایتی دقیق از ماجرای اسیدپاشی/ پشت پرده سیاست خارجی در 4 سال گذشته/ دلایل مهاجرت نخبگان به اروپا و آمریکا

روایتی دقیق از ماجرای اسیدپاشی/ پشت پرده سیاست خارجی در 4 سال گذشته/ دلایل مهاجرت نخبگان به اروپا و آمریکا

تعطیلات تابستان برای خیلی از دانشجویان روزهای خسته‌کننده‌ای است؛ آنها اکثر وقت خود را در فضای مجازی سیر می‌کنند و عده‌ای نیز به دنبال کسب‌وکار و درآمدزایی برای شهریه ترم پاییزه خود ‌می‌روند. در این بین افرادی نیز هستند که سعی دارند بخشی از وقت خود را با تماشای فیلم و مستندهای «جدید» و «پرمخاطب» بگذرانند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی-هنری «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ذات مستند حقیقت وجود دارد و حقیقت در ذاتش تلخی‌هایی است، که برای رسیدن به کمال باید آن را به جان خرید و طعم گزنده آن را تحمل کرد تا در مسیری که حق است قرار بگیریم، البته نباید فراموش کنیم که وظیفه مستند ساز بسیار خطیر و حساس است چرا که باید به حقیقت پایبند باشد و از آن تخطی نکند.

در قسمت سوم معرفی مستندهای پرمخاطب و دانشجوپسند، گزارشی از چهار مستند با تم‌های متفاوتی ارائه کردیم.

مستند «داد» با چاشنی عدالتخواهی در ایران که به کارگردانی حجت الله عدالت پناه، به پیگیری برخوردهای امنیتی و قضایی نادرست به اعتراضات صنفی و مسالمت آمیز کارگران پرداخت. در این مستند تعدادی از دانشجویان عدالتخواه به همراه مستندساز به دنبال حل معادله سه مجهولی جمهوریت، امنیت و عدالت هستند.

در مستند «با صبر زندگی»، روایتی چند روزه که به قبل و پس از آزادی اسرا و انفجار مهیبی در بین عده زیادی از مردم بی‌خانمان را شرح می دهد، ماجرایی که چندسالی است مردم با آن درگیر هستند. روایتی از پدران و مادرانی که کودکان معصوم‌شان یکی یکی جلوی چشمان‌شان پرپر می شوند و بچه هایی که پدر و مادری بالای سرشان نیست... .

مستند «فاکتور صوری» که با همکاری سفیرفیلم ساخته شده است. این مستند به نقد نظام بانکداری ربوی می پردازد، مدلی از بانکداری که «ربا» حرف اول و اصلی آن است. نقد و به چالش کشیدن سیستم بانکداری کشور که در مصاحبه با کارشناسان دینی و اقتصادی به تبیین این معضل در جامعه اسلامی ما می پردازد.

در آخرین مورد به معرفی مستند «پشت صحنه» پرداختیم. اثری که به بیان روابط آزاد و بی قید و بند دختران و پسرانی می پردازد که هیچ تعهدی نسبت به هم ندارند و صرفا برای خوشگذرانی لحظه ای در کنار هم هستند. این مستند به معضل خطرناکی همچون «ازدواج سفید» در جامعه اشاره دارد.

در این قسمت به معرفی چهار مستند دیگر می پردازیم؛

مستند «چشم در برابر چشم»؛ روایتی دقیق از ماجرای اسیدپاشی
این مستند به بهانه اسیدپاشی های اصفهان به سراغ بازخوانی یک پرونده قدیمی در مورد اسیدپاشی نیز رفته است. حواشی رسانه ای بوجود آمده پس از این اتفاق که منجر به اعتراضاتی در اصفهان شد نیز از موضوعاتی است که در این مستند مورد بررسی قرار گرفته است.

مستند 43 دقیقه‌ای «چشم در برابر چشم» به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا تولید شد. نقطه قوت این مستند، جسارت سازندگان آن در پرداختن به سوژه ای بود که خیلی از مستندسازان و جامعه‌شناسان کمتر سراغ آن رفته بودند.

کریمی از منتقدان حوزه سینمای مستند، با اشاره به مقوله اسیدپاشی گفت: یک اسیدپاش فقط به صورت یک خانم و جسم او حمله نمی کند، بلکه روح و جان او را هم می کشد. به نظر من یکبار اعدام برای این جنایت مجازات کمی است، اسیدپاشی اوج تعرض یک انسان به حقوق یک انسان دیگر است.

سیدمحمدعلی صدری نیا، کارگردان مستند، درباره این اثر گفت: همه تلاش ما این بوده است که با عینک اجتماعی به پدیده اسیدپاشی نگاه کنیم و کاری کنیم که این جنایت دیگر برای کسی رخ ندهد. این مستند یک مستند آگاهی دهنده برای مردم است. نیت ما پرداختن به یک مسئله مهم اجتماعی بود.

جهت دانلود قانونی این مستند به این آدرس مراجعه کنید:

yon.ir/jsvt6

مستند «فروشنده»؛ افشای سیاست خارجی همراه با فروش منافع
مستند «فروشنده» به تهیه کنندگی محسن حاج کرمی، اولین اثری است که به طور خلاصه اما کامل، به آنچه طی چهار سال گذشته به سیاست خارجی دولت پرداخته است. ورود جسورانه به پشت صحنه سیاست خارجی و افشای واقعیت‌های ناگفته یا کمتر گفته شده درباره مذاکرات هسته‌ای با تکیه بر اسناد و واقعیت‌ها، ویژگی اصلی این فیلم است.

این مستند بنا بود روز بیستم فروردین در دانشگاه شریف اکران شود اما با وجود اعطای مجوز از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه شریف این مراسم لغو شد.

دولت و مسئولین اجرایی دانشگاه ها، زمانی که آثار مستندی در نقد دولت ساخته شود، برای اکران آن در دانشگاه های مختلف جلوگیری می کنند و نسبت به تهیه کنندگان این آثار الفاظی همچون «منتقدان بدون شناسنامه»، «برخی تازه به دوران رسیده»، «منتقدان بی‌سواد و بدون شناسنامه حرف نزنند» و ... به کار می برند و در طی چهار سال گذشته از بالاترین مقام‌های اجرایی دولت اعتدال، درباره منتقدان شنیده‌ایم.

حسن عباسی درباره این مستند گفت: در همه مذاکرات و مذاکرات هسته‌ای شکست خوردیم. همیشه یک جریان اعتدال‌گرا پای قضیه بودند. کسی که منافع ملی را باخته نمی‌تواند ادعا کند با دیپلماسی رفع تهدید جنگ کردیم و این دروغ بزرگی است.

این مستند قدرت روشنگری و آگاه‌سازی بالایی دارد. این مستند در قالب مصاحبه‌ای و با استفاده از چهره‌های شناخته شده و متخصص، ازجمله اساتید طراز اول روابط بین‌الملل نشان می‌دهد که واقعیت برجام با آنچه از سوی دولت درباره برجام روایت می‌شود، متفاوت است.

جهت دانلود قانونی این مستند بر روی لینک زیر کلیک کنید:

yon.ir/CLyM5

مستند «میراث آلبرتا 3»؛ دلایل مهاجرت نخبگان به اروپا و آمریکا
«موضوع مهاجرت» به عنوان یکی از مسائلی که این روزها بویژه در میان نخبگان علمی و دانشگاهی محل بحث است، موضوع مستندی است که سومین قسمت آن با عنوان «میراث آلبرتا ۳» توسط تیم «آرمان‌مدیا» تولید و توزیع آن نیز آغاز شده است

این مستند به کارگردانی حسین شمقدری و تهیه کنندگی محمدحسن مددی تولید شد. این اثر در ادامه‌ مستند‌های میراث آلبرتا ۱ و ۲، روایت اروپایی مستندی است درباره‌ مهاجرت نخبگان که هر ساله پس از اتمام دوره‌ کارشناسی تعداد زیادی از دانشجویان نخبه‌ ایرانی به آمریکا و اروپا سفر می‌کنند و تحصیل خود را در دانشگاه‌های برتر آنجا ادامه می‌دهند.

بنای اغلب این نخبگان آن است که پس از پایان تحصیلات روزی به ایران بازگردند، عده‌ کمی اما چنین تصمیمی را عملی می‌کنند. در ادامه ما با سبک زندگی این افراد و آینده‌ای که در انتظار آنهاست، روبه‌رو می‌شویم.

حسین شمقدری درباره مستند می‌گوید: مستند «میراث آلبرتا 3» در مقایسه با قسمت‌های پیشین به زندگی مهاجران ایرانی در خارج از کشور اشاره دارد و با آنها در زندگی روزمره همراه می‌شود و در کشورهای اروپای غربی از جمله آلمان، هلند، نروژ و فرانسه فیلمبرداری شده است.

کارگردان مستند درباره تفاوت‌های آلبرتای 1، 2 و 3 می گوید: «میراث آلبرتا یک» یک هجمه‌ای است به یک نگاه منفعلانه‌ که می‌خواهد از کشور برود و وقتی که می‌خواهد از کشور برود دیگر ارزش‌های آن کشور برایش مهم نیست. این یک نگاه هجومی به مهاجرت است.

در «میراث آلبرتا ۲» به یک عقب‌نشینی منجر شده و در «میراث آلبرتا ۳» به پختگی رسیده است. نه هجمه‌اش سطحی است و نه وادادگی دارد. این بار نقد‌هایی که می‌شود یک پختگی دارد که هر فردی با هرفکری پای فیلم بنشیند دریچه جدیدی از مهاجرت برای او باز می‌شود و چیز جدیدی یاد می‌گیرد و به نظرم این نتیجه ارتباط ۵-۴ ساله است

جهت دانلود قانونی این مستند بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.1film.ir/movie/miras-e-alberta-3

مستند «جای خالی»؛ نگاهی نو به ناهنجاری‌های جامعه
مستند «جای خالی» به کارگردانی کمیل سوهانی به هنجار و ناهنجاری های فرهنگی دیروز و امروز که در جوامع ایران به طور مشترک وجود دارند می پردازد. پرداختن به معضلات اجتماعی از ابعاد مختلف مستلزم این است که کارگردان با آگاهی کامل به این مهم در همه مسائل با کمک کارشناسان ورود پیدا می کند اما چیزی که «جای خالی» بیشتر به آن نیاز دارد زمان است چرا که فیلم در پرداختن به همه مسائل ناقص می ماند و نمی تواند به طور کامل به همه مسائل بپردازد.

 محمدصادق باطنی، تهیه‌کننده «جای خالی» دغدغه تولید مستند را «مواجهه با خلاءها و آسیب‌های بسیار در حوزه فرهنگِ عمومی مردم ایران» عنوان کرده بود.

این مستند با نگاهی متفاوت تاریخ کشور از لحاظ فرهنگی را دنبال می کند و با کمک از کارشناسان لازم به مسائلی مثل رانندگی و رعایت قوانین و حتی شکل اتوبان ها و خیابان ها می پردازد و در رفع معضلات فرهنگی به نتایجی مثل بسترسازی در سطح شهر نیز می رسد.

کارگردان مستند، برنامه‌ریزی کلان توسط مسئولان برای تقویت اخلاق حسنه در زندگی فردی و اجتماعی به صورت ریشه‌ای و عمیق و همچنین زدودن زشتی های رفتاری و اخلاقی را از سرفصل‌های یک حکومت دانست و گفت: همواره سرفصل یک حکومت انجام کارهای عظیم عمرانی و سیاسی نیست. گاهی اوقات شما به یک برنامه‌ریزی بیست ساله نیاز دارید تا بتوانید موضوعی مثل دروغ یا تنبلی را در جامعه کاهش دهید.

جهت دانلود قانونی این مستند به این لینک مراجعه کنید:

yon.ir/LAdmI

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top